Quiteñeren Oswaldo Guayasamin (1909 – 1999) er den mest profilerte kunstneren i Ecuador i moderne tid. Han har satt spor over seg i hele Ecuador, men først og fremst ser vi det i museet som er bygget i huset han bodde i og hans store prosjekt «Capilla del Hombre». På omvisning i presidentpalasset vil man også finne et stort veggmaleri som beskriver oppdagelsen av Amazonas.
Guayasamin ble født i enkle kår av indianske foreldre. Dette preger hans kunst i formen som er inspirert av gamle indianske tradisjoner og i temaet som ofte skildrer beskjedne menneskelige kår. Hans serie av intense nærportretter kan minne om Munchs ekspresjonisme.
Hans talent viste seg tidlig. Han tegnet karikaturer av sine lærere da han gikk på skolen. Da han studerte kunst, sterkt imot sin fars vilje, finansierte han dette ved å selge bilder til turister. Hans økonomiske talent var nesten like godt som hans kunstneriske, noe som ville vise seg også senere i livet.
Guayasamin reiste over hele Amerika og samlet inspirasjon til de verker som skulle utvirkes av hans hånd i tiårene som fulgte. Men han samlet også mange gode og innflytelserike venner. Den muralistiske maleren Orozco ble hans lærermester. Med årene skulle han pleie omgang med diktere og statsmenn som Pablo Neruda, Fidel Castro, kongen av Spamia og Hugo Chavez.
Han nærte sympati for den cubanske revolusjon og delte dens synspunkter om USA’s utbytting av Latinamerika. Et av hans muralistiske malerier er en gjengivelse av kontinentets historie. Her opptrer en figur med nazihjelm utstyrt med inskripsjonene C.I.A. Symbolikken er her gjort så lettfattelig at den til og med ble oppfattet av amerikanske diplomater som ikke nølte med å uttrykke sin misnøye.
Han var radikal, men samtidig pragmatiker nok til å holde seg inne med de bevilgende myndigheter i sitt hjemland. Hans store prosjekt ,byggverket og kunstsamlingen «Capilla del hombre», har mottatt penger fra de fleste, fra de nyliberalistiske regjeringene på 1990-tallet til Castro- og Chavezstyrte utenlandsdelegasjoner. Den utrettelige nittiåringen Guayasamin var på USA-tur for å reise ytterligere pengestøtte da han døde i Baltimore i 1999.
I desember 2012 ble endelige «kapellet» innviet. Sammen med det tilhørende museet i Guaysamins hus er det blitt et av Quitos mest interessante turistattraksjoner. Bygningen skal være en hyllest til «det latinamerikanske mennesket» og innholder noen av de største og mest interessante verkene til Guayasamin. En av mine favoritter er det enorme veggmaleriet av en tyr og en kondor i blodig kamp. Arkitekturen er et kapittel for seg og jeg avventer redegjørelse fra mer kompetent hold før noe sies om det. Hjemmet til kunstneren er fullt av kuriositeter og inngangen inkluderer en guidet tur. De bilintereserte kan i stedet for kunstenn beundre den gamle rustne T-forden som står utenfor og som kunstneren i sin tid kjørte rundt i. Og som ikke dette er nok; på eiendommen er det en gammel gravplass hvor det foregår utgravinger.
Museet og kapellets beliggenhet er i bydelen Bella Vista, en moderat taxitur fra Mariscalområdet.
Besøk også Stiftelsen Guayasamins hjemmeside
Og her kan du avlegge et virtuelt besøk i Capilla del hombre.